نوشته شده توسط : azhirak

دانلود

فایل اتوکد نقشه های معماری ویلای دو طبقه

پلان ها و نقشه های معماری ویلای دو طبقه
 
.:.توضیحات:
این فایل حاوی فایل اتوکد نقشه های معماری ویلای ۲ طبقه، دارای ۴ نمای ترسیم شده از ویلا و جزئیات کامل از پلان طبقات می باشد
  تهیه کننده: نامشخص زبان: - تعداد صفحه: - قالب: DWG حجم: 2.05 مگابایت منبع: 30vil پسورد تمام فایل ها : ucivil.ir
 
دانلود پلان ها و نقشه های معماری ویلای دو طبقه


:: موضوعات مرتبط: معماری , ,
:: بازدید از این مطلب : 407
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 10 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : azhirak

یخ‌دان، یا یخ‌چال، گونه‌ای ساختمان است که در معماری قدیم ایران برای تولید و نگه‌داری یخ ساخته می‌شد. معمولاً هر یخ‌چال دارای یک استخر و یک دیوار بلند (بنام حصار) و یک مخزن گنبددار بود. حصار طوری ساخته می‌شد که تمام روز سایه آن بر استخر می‌افتاد و از گرم شدن آب استخر جلوگیری می‌کرد. یخی را که در زمستان در استخر یخ‌چال درست می‌شد می‌شکستند و در خزانه انبار می‌کردند و در فصل گرما آن را به کار می‌بردند.

کارکرد

بنای یخچالهای قدیمی، غریب‌ترین عناصر معماری هستند که نه تنها مورد بی مهری قرارگرفته، بلکه تقریباً به بوته فراموشی سپرده شده‌اند. در وجود یخچالها و تولیداتش که در قلب تابستانهای داغ و سوزان، خنکای آب گوارا را به درون خانه‌ها می‌کشاند، رمز و رازی وجود دارد که حکایت ازمعجز ه فروتنانه خشت خام و دست‌های پرتوان معمار فرزانه‌ای می‌کند که به عشق خدمت به خلق، خشت بر خشت نهاده است.

در سرتاسر خطه ایران زمین و به خصوص در مناطق گرم و خشک که دارای تابستانهای طاقت فرسا می‌باشند، یخ همواره از ضروریات مردم به شمار می رفته که علاوه بر خنک نمودن آب شرب، برای حفظ خوراکی‌ها نیز مورد استفاده قرار می گرفته است.

برخلاف آب انبارها و برکه‌های عمومی آب آشامیدنی در شهرها و روستاها که احداث آنها از مبانی خیرات محسوب می شده و ساختمان و آبش وقف بوده، یخچالها منابع درآمد زیادی برای صاحبانش به شمار می رفته‌اند.

 

تاریخچه

از پیشینه تاریخی یخچالها تا دوره صفوی اطلاعات دقیقی در دست نیست. هر چند در متون تاریخی و داستانها و اشعار قبل از دوره صفوی استفاده از یخ به وفور یافت می‌شود؛ اما از نحوه تولید آن سخنی به میان نیامده است. قدیمی تری مدارک، مربوط به سفرنامه "شاردن" سیاح فرانسوی دوره صفوی می‌باشد.

شاردن در سال ۱۰۷۶ هجری، در این سفرنامه به طرز تهیه یخ در یخچالهای شهر اصفهان پرداخته است. معماری یخچالها و فن ساختمانی آنها به گونه‌ای است که دقت و نکته سنجی معماران این واحدها را به نکات عمده مهمی چون عایق‌کاری بنا، حفظ برودت مناسب جهت نگهداری یخ، مصالح ساختمانی و چگونگی تهیه یخ می‌رساند.

یخچالها متشکل از سه بخش می‌باشند:

  • دیوار طویل سایه انداز
  • حوضچه‌های تولید یخ
  • مخزن یخ.

مخازن یخ نیز خود به دو گون هاند:

  • الف) مخازن گنبدی شکل به صورت پوشش بارک مخروطی.)
  • ب) مخازن تونلی شکل به صورت دهلیز مستطیل شکل دراز.)

معماری یخچالها

فن ساختمانی وشیوه معماری یخچ الها باید پاسخگوی مسائلی چون عایقکاری بنا و حفظ برودت مناسب جهت نگهداری یخ باشد. یخچالها متشکل از سه قسمت می‌باشند:
  1. دیوار طویل سایه‌انداز
  2. حوضچه‌های تولید یخ
  3. مخزن یخ

دیوار سایه‌انداز

دیوار سایه انداز، دیوار طویل بسیار بلندی بوده که از مشرق به مغرب کشیده میشده است. ارتفاع بلند این دیوارها که گاهی تا ۱۰ متر می‌رسد، در طول روز از تابش آفتاب بر روی آبهای منجمد شده در حوضچه‌ها جلوگیری می‌کند.

در صورتی که در مشرق و مغرب کمی آفتاب بر روی سطوح یخ می‌تابید، در این نقاط نیز دیوارهای سایه انداز جانبی متصل به دیواراصلی احداث می‌کردند.

برای کم کردن فشار وارده بر پایه در طول دیوار، طاقنماهای متعددی احداث می‌شد که علاوه برکمک به ایستایی دیوار، ایجاد سایه روشن در نمای دیواره نموده و از یکنواختی آنان می‌کاهد، مانند یخچال مویدی درکرمان و یخچال عباس‌آباد در رفسنجان.

گاه جهت استحکام بیشتر دیوار سایه انداز، اقدام به احداث پشتبندهای بزرگ در قسمت جنوبی دیوار می‌کردند

حوضچه‌های تهیه یخ

گودال مستطیل شکلی است که به موازات دیوار سایه انداز و در بخش شمالی آن حفر شده و طول آن اندکی کمتراز طول دیوار و عمق آن، ۳۰ الی ۵۰ سانتیمتر و گاه بیشتر بوده است.

این گودال، محل تهیه یخ در شبهای سرد زمستان بوده است بدین ترتیب که شبهای زمستان آنها را از آب پرمیکردند و صبحگاهان پس از منجمد شدن آب، یخ را قطعه قطعه می‌کردند و در مخازن جمع‌آوری می‌کردند.

مخزن یخ

این مخازن معمولاً در پشت دیوار سایه انداز و در بخش جنوبی آن واقع شده‌اند و بوسیله یک یا چند مدخل ورودی به بخش شمالی و رو به سوی حوضچه‌های تهیه یخ راه می‌یابند.

مخازن یخ بر دو نوع اند:

  • مخازن گنبدی شکل
  • مخازن تونلی شکل

مخازن گنبدی شکل

پوشش این نوع مخازن که معمولاً از چینه و یا خشت خام است، در اکثر نقاط ایران به صورت پوشش بستو یا رک مخروطی می‌باشد. این نوع پوشش به علت داشتن قابلیت باربری، در دهانه‌های وسیع به کار می‌رود.

دیوار گنبد در پاتاق دارای قطر زی اد و هر چه به راس نزدیکتر می‌شود از قطر آن کاسته می‌شود. گاه معمار، برای کم کردن فشار وارده از گنبد بر پایه، آن را به صورت مطبق (پله پله) می‌سازد.

ورودی‌ها و خروجی‌های مخازن دارای ارتفاع کم بودند. ورودی مخازن معمو لا در جوار حوضچه‌های تولید یخ و رو به شمال قرار داشتند و بوسیله سطح شیبداری، جهت انتقال آسان یخ، به حوضچه‌ها مربوط می‌شدند. خروجی‌ها نیز، در مقابل ورودی قرار داشت و بواسطه اتاق کوچکی به بیرون راه می‌یافت. یخچالهای کاشان، ابرقو، کرمان، یزد، میبد و یخچال "میرفتاح"در ملایر از این نوع گنبد برخوردارند.

مخازن تونلی شکل

مخزن این نوع یخچالها به صورت دهلیز مستطیل شکل درازی هستند که به تونل شبا هت دارند. عرض این نوع دهلیزها حدود ۵ متر و طول آنها گاه به دهها متر می‌رسد و طاق آنها، عموماً به صورت ضربی و یا طاق وتویزه بوده است.

معمولاً در کناراین دهلیزها اتاق کوچکی قرار دارد که نصف آن در زیر ز مین واقع شده است و بوسیله پله‌های متعددی، به کف گودال یخ راه پیدا می‌کند.

یخچال "خلیلی " درتهران ویخچال" دوقوزپله" درارومیه از (آثارقاجاریه) ازاین نوع یخچالها هستند.

در وسط همه مخازن یخ، گودا ل‌های عمیق و بزرگی حفر می کرده‌اند که محل انبار یخ‌ها بوده است. شکل این گودالها دریخچالهای گنبد دار، به صورت دایره با شعاعی تا حدود ۴ متر و گاه بیشتر، و در یخچالهای تونلی به صورت مستطیل و تقریباً به اندازه طول دهلیز می‌باشد.

عمق این گودالهای یخ نیز متفاوت بوده و با توجه به میزان تولید یخ و نیز میزان رطوبت و سرمای کافی زمین، گاهی به ۱۰ متر نیز می‌رسد، مانند یخچال ویران شده سمنان در محل کنونی جهاد سازندگی و یخچال " خلیلی" تهران.

دیوار این گودالها از سنگ و یا آجر با اندود کاهگل ساخته می‌شد و پشت آن با مصالح عایقی چون خاک زغال و یامصالح دیگر می‌شد. جهت دستیابی به کف این گودا ل‌ها، از پله‌های کوچکی که در دیواره آن تعبیه می‌شد، استفاده می‌گردید.

ازآنجا که رطوبت و آبهای حاصل از ذوب یخ، می‌توانست در پایه یخچال نفوذ نموده و اثر مخربی بگذارد، معماران برای پیشگیری از این فرسایش، چاهی در بیرون از یخچال حفر کرده و بوسیله مجاری باریکی که در کف گودال‌های یخ تعبیه می‌نمودند، آب حاصل از ذوب یخ را به این چاه‌ها هدایت می‌کردند.

مصالح ساختمانی

خشت و گل، مهمترین مصالح ساختمانی معماری کویر و بالاخص معماری یخچالها را تشکیل می‌دهد، زیرا نه تنها به آسانی تهیه و در دسترس می‌باشد، بلکه بهترین عایق گرما از بیرون به درون و سرما از د رون به بیرون می‌باشند و همچنین کاهگل عایق خوبی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت حاصل از برف و باران به حساب می‌آید. ضمناً رنگ خاکی اندود و یا خشت، ازانعکاس نور شدید و گاه زننده و تند آفتاب می‌کاهد.

سنگ و آجر نیز از مصالح ساختمانی مهمی هستند که به علت استحکام و در دسترس بودن و ارزان بودن شان، در بنای یخچالها به کار می رفته‌اند.

از سنگ معمولاً در پایه، و از آجر در طاقها استفاده می شده است. در چنین مواردی نمای خارجی یخچال، حتماً با اندودکاهگل پوشش می‌یافت. به علاوه، دیواره گودال یخ را نیز با سنگ یا آجر می‌ساختند و با کاهگل اندود می‌کردند.

تزئینات یخچالها[

تزئینات یخچالها، علی‌رغم سادگی، از زیبایی و جاذبه‌ای چشمگیر برخوردارند. به خصوص اینکه این تزئیینات، فقط با یک مصالح و یک رنگ خشت تجلی یافته است. معمار با ذوق، با برگزیدن ساد ه ترین راهها، با پس و پیش گذاشتن خشت‌ها، و یا ایجاد فضاهای کوچک خالی و یا ایجاد برجستگی، در داخل مخازن و یا در بخش فوقانی دیوارها و همچنین با ایجاد طاقنماهای متعدد در طول آن، از یکنواختی کسل کننده بدنه‌های صاف و یکدست دیوارها، کا سته ا ست. یخچالهای کاشان، یخچال در کرمان، یخچال عباس‌آباد در رفسنجان و یخچال موجود در ارگ بم، به این تزئینات زیبا مزین شده‌اند.

طرز تولید و برداشت یخ

برای تهیه یخ، حوضچه‌هایی را که در پای دیوار سایه انداز احداث می‌شد، در شبهای سرد زمستان تا سطح معینی از آب پر می‌کردند. سرمای شدید شب هنگام، موجب یخ بستن آب این حوضچه‌ها می‌شد. مقدار آبی که در شبهای بعد، برروی این توده‌های منجمد هدایت می‌شد، به انداز ه‌ای بود که سرمای یک شب بتواند آن را منجمد کند.

به طور کلی، ارتفاع آب روی سطوح یخ قبلی، از چند سانتیمتر تجاوز نمی‌کرد و این کار آنقدر تکرار می‌شد تا قطر یخها، به اندازه عمق حوضچه‌ها می‌رسید.

پس از آن، یخچال داران، صبحگاهان، به جان یخ‌ها می‌افتادند و با پتک و یا وسایل دیگر، یخها را قطعه قطعه م ی کردند و هرقطعه را با غل و زنجیر به مخزن یخ منتقل کرده و به داخل گودال می‌ریختند.

یخچال‌داران برای اینکه در تابستان بتوانند از قطعات یخ داخل مخزن به راحتی برداشت کنند، هنگام انبار کردن بین لایه‌های مختلف یخ، کاه یا ساقه‌های گندم می‌ریختند و در بعضی از شهرها مثل اصفهان از یک نوع جگن که در کنار رودها روئیده می‌شد، بهره گرفته و روی یخ‌ها را با آن می‌پوشاندند. در پاره‌ای از مناطق کویری، روی آن را با یک قشر گل اندود می‌کردند. آنگاه، ورودی‌های یخچالها را نیز تیغه کرده و با کاهگل کردن روی آن، تمام منافذ را می‌گرفتند.

هنگامی که هوا رو به گرمی می‌رفت و ضرورت استفاد ه از یخ احساس می‌شد، یخ کش‌ها با چکمه‌ها و نیم تنه‌های لاستیکی و چنگک‌های آهنی، توده‌های یخ را از گودال بیرون کشیده و به پای ترازوی بزرگی که هر کفه آن به لنگه دری شباهت داشت و بوسیله چهار رشته زنجیر، به سقف اتاقک مجاور آویزان بودند، می‌آوردند.

در این اتاقک‌ها را که در قسمت خروجی یخچال قرار داشت، فقط صبح‌ها یا هنگام غروب باز می‌کردند و به تدریج یخ‌ها را شکسته و جهت فروش به بازار می‌بردند. این یخچالها در تمام فصول سال دارای یخ بودند.

آسیب پذیری یخچالها

علیرغم وجود مصالحی مقاوم و متناسب با شرایط اقلیمی، کم و بیش خطراتی وجود این بناها را تهدید می‌کند که به مواردی چند از آن اشاره می‌شود:

  1. به علت منفرد بودن بنا در فضایی نسبتاً باز، بادهای تند و توفان‌های شدید کویری، که معمو لاً شن و ماسه را به همراه دارند، می‌توانند از عوامل مهم فرسایش یخچالها به شمار آیند.
  2. رطوبت، پدیده‌ای است که هر چد در معماری قدیمی یخچال‌ها، تا حدودی از قدرت فرساینده‌اش پیشگیری شده است، لیکن نفوذ تدریجی آب حاصل از ذوب احتمالی یخ‌ها و همچنین آبی که به حوضچه‌های تولید یخ هدایت می‌شد، به علت کمی فاصله موجود بین آنها و دیوار سایه انداز می‌توانسته است اثر مخربی داشته باشد.
  3. کم شدن منزلت فرهنگی، اعتباری و ا قتصادی یخچالها به خاطر رواج رو ز افزون صنعت مدرن یخ سازی، چهره‌ای متروک به یخچالها بخشیده‌است. همین بی‌توجهی، باعث بی‌هویت شدن آنان گردیده و همه، شرایط مناسب را جهت ویرانی بنا فراهم می‌آورند.


:: موضوعات مرتبط: معماری , ,
:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 10 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : azhirak

ساباط‌ها (سابات) از ویژگی‌های مهرازی (معماری) زیست بوم‌های گرمسیر و کویری هستند و در استان‌هایی مانند یزد، کرمان، اصفهان و خوزستان- خراسان جنوبی و .... یافت می‌شوند.

یکی از کارکردهای سابات پدید آوردن سایه و جایگاهی خنک برای رهرگذران است.این سازه به شوند نیمه پوشیده بودن در تابستان به پدید آمدن کوران هوا می‌انجامد که هوای درون سابات رااز بیرون آن خنکتر میکند.

همین نیمه پوشیده بودن در زمستان به گرمتر شدن هوای درون سابات از بیرون آن می انجامد. سابات‌ها همچنین مایه یکپارچگی و استواری خانه‌های کنارشان هستند و به آنها در پایداری در برابر نیروهای پدید آمده از فشار سازه کمک می‌کنند.

واژه سابات در زبان پارسی دارای ریشه‌ای کهن است. بخش نخست آن «سا» به چم(معنا) آسایش و بخش دوم آن «بات» نشانگر ساختمان، آبادی و سازه‌است.

همچنین گفته شده که سابات از واژه سایه باد گرفته شده زیرا این بنا سایه و باد را برای مردم در گرمای تابستان فراهم می‌کردند.



:: موضوعات مرتبط: معماری , ,
:: بازدید از این مطلب : 571
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 10 خرداد 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : azhirak

واژهٔ مدرسه که در فارسی و عربی امروز کاربرد دارد، واژه‌ای عربی و از نظر دستور زبان عربی، اسم مکان است. یعنی مکانی که محل «درس و درس خواندن و درس دادن» است.

 اولین مدرسه در تاریخ مدرن ایران، مدرسه دارالفنون بود که میرزا تقی خان امیر کبیر آن را در زمان ناصرالدین شاه تاسیس نمود.

از مدارس معروف می‌توان به مدرسه البرز و مدرسه کمال اشاره کرد.

همچنین از مدارس مذهبی معروف تهران می‌توان به مدرسه علوی، مدرسه نیکان، مدرسه صالح و مدرسه احسان اشاره کرد.

 

 

مدارس سنتی سواحل خلیج فارس

در سواحل جنوبی نیز مدارس از نظر شکل کالبدی و نوع مصالح همانند مساجد می‌باشند و همان تمهیداتی که جهت فراهم نمودن شرایط آسایش برای مساجد انجام می‌شد، برای مدارس نیز صورت می‌گرفت. این تمهیدات که در بناهایی با حیاط مرکزی و یا حیاط در یک سمت بنا بکار گرفته شده‌اند شامل:

ارتفاع زیاد فضاهای مسکونی،

بادگیرهای حجیم چهار طرفه،

کوران دو طرفه هوا در داخل بنا،

ایوان‌های عریض و مرتفع،

پنجره‌های بلند و استفاده از نسیم شبانه روز بین دریا و خشکی می‌باشند.

همان اختلافی که بین مساجد سنی و شیعه دیده می‌شود، بین مدارس علمیه این دو مذهب نیز وجود دارد. مدارس اهل سنت دارای یک منار دو ماذنه است و قوس‌ها و ترئینات آن به ابنیه مذهبی جنوب خلیج فارس بیشتر شباهت دارد.

مدارس سنتی سواحل جنوبی دریای خزر

مدارس در سواحل جنوبی دریای خزر مانند مساجد، اکثرا به صورت حیاط مرکزی و درون گرا ساخته می‌شدند.

البته به لحاظ جلوگیری از راکد ماندن هوای مرطوب و سنگین در صحن مدرسه و فضاهای اطراف آن سعی می‌شد باز شوهایی بر روی بدنه خارجی مدرسه قرار داده شود تا جابجایی و کوران هوا میسر گردد.

مسجد جامع گرگان و مسجد جامع بابل هر دو به صورت مسجد مدرسه از نوع حیاط مرکزی و مدرسه علمیه سلیمان خان در ساری با حیاط مرکزی مستقل ساخته شده‌اند. مسجد مدرسه چها سوق در مجاور بازار قدیم بابل نیز به صورت حیاط مرکزی است و در یک ضلع آن مسجد و در ضلع دیگر آن اتاق‌های طلاب واقع است.

ایوان سرتاسری در جلوی حجره‌های طلاب به عنوان یک فضای سر پوشیده که جابجایی هوا در آن تا حدی برقرار است، در طی ماه‌های گرم سال مورد استفادهٔ طلاب قرار می‌گیرد.

این ساختمان مربوط به |دورهٔ صفویه است و در عهد قاجاریه تجدید بنا شده است. مصالح مورد استفاده و شکل کلی ساختمان مدارس در این سواحل همانند مساجد است و تنها تفاوت آن از لحاظ کالبدی، حجره‌های طلاب است که در دور حیاط مرکزی جهت اقامت طلاب ساخته شده است.

پلان مدارس

معمولا ۵ نوع پلان اصلی برای مدارس مورد قبول واقع شده‌اند:

  • پلان فشرده
  • پلان حیاط دار
  • پلان شعاعی
  • پلان خطی
  • پلان ارگانیک

اصول طراحی مدرسه

هر طرحی دارای اصول اولیه است که این اصول خلاقیت در طرح را از بین نمی‌برد بلکه طرح را از آشفتگی می‌رهاند.

مهمترین خصوصیاتی که در ساختار کلی یک مدرسه می‌تواند مورد توجه قرار گیرد در زیر ذکر شده است:

  • الگوهای سازماندهی مختلف و تلفیق آنها
  • فضاهای عمومی و ارتباط با جامعه (که معمولا در مجاورت ورودی ساختمان مدرسه هستند.)
  • ناحیه‌های مختلف فضایی (مانند ناحیه کلاس‌ها، ناحیه فضاهای عمومی، ناحیه فضاهای باز بیرونی و...)
  • نقش راهروها به عنوان مسیر و هسته سازماندهنده، نقاط تاکید مسیر (ابتدا و انتهای مسیر)، فضاهای همجوار مسیر، فضاهای درون مسیر و مانند آن.
  • فضاهای باز بیرونی (به صورت درون گرا یا یرون گرا).
  • استفاده از دسته فضاها و تشکیل واحدهای همجوار فضایی که خصوصا در سازماندهی کلاس‌ها موثر است.


:: موضوعات مرتبط: معماری , ,
:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 10 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : azhirak

شیخ بهایی از بزرگ ترین دانشمندان عصر صفوی است که در علوم فلسفه، منطق، هیئت و ریاضیات تبحر داشت و مجموعه تالیفاتی که از او بر جای مانده در حدود ۸۸ کتاب و رساله است.
وی که بنا بر وصیت خود در جوار مرقد مطهر حضرت علی بن موسی الرضا (ع) دفن شده، در میان عموم مردم به مهارت در ریاضی و معماری و مهندسی معروف بوده است.
معماری مسجد امام اصفهان و مهندسی حصار نجف، ساخت ساعت آفتابی در حرم امام رضا (ع) و مهم‌تر از همه ساخت بنایی که سالها ذهن ایرانیان و جهانیان را مشغول کرد از شاخص‌ترین اقدامات مهندسی و معماری است که به شیخ‌بهایی نسبت داده‌اند.

 

کراپ‌شده - حمام شیخ بهایی

 

گرمابه‌های متعدد و مختلف اصفهان خود نمادی از ذهن خلاقانه ایرانیان در معماری است به گونه‌ای که در آنها مکانی با سنگ‌ مرمر خاص برای ماساژ کمر، مکان‌هایی برای استراحت، صرف غذا و نوشیدن گلاب اصفهان قابل مشاهده است.

حمام شیخ بهایی

در این میان معماهای حمام شیخ بهایی از مهم‌ترین رازهای نامکشوف بناهای تاریخی است به گونه‌ای که پس از گذشت سالیان سال هنوز دانشمندان نتوانسته‌اند به شکل ۱۰۰ درصدی به معمای روشن بودن همیشگی شمعی که مخزن این حمام را گرم کرده پی ببرند.

معمای دیگر این حمام گرم شدن مخزن بزرگ آن با یک شمع بوده است .

این حمام  در شعاع ۱۰۰ متری جنوب گنبد نظام الملک (جنوب مسجد جامع عتیق) در محله «در دست» قرار دارد و گرچه از نظر معماری دارای ویژگی های حمام‌های دوره صفویه است اما در اقوال تاریخی از آن با عنوان حمام اسرار آمیز نام برده شده است چراکه آب خزینه‌ای آن  بدون مصرف انرژی مستقیم گرم می‌شده؛ به عبارتی سیستم گرمایی این حمام از شاهکارهای مهندسی با استفاده از قوانین فیزیک و شیمی محسوب می‌شود. 

همه گفته های مرتبط با رازهای حمام شیخ‌بهایی بر مبنای حدسیات‌است  

در این ارتباط ناصر طاهری معاون میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: گرم شدن مخزن حمام شیخ بهایی با یک شمع و روشن بودن دائمی آن مطلبی است که در آن شکی وجود ندارد اما هنوز نمی‌توان درباره چگونگی این موضع مطلبی قطعی بیان کرد و تمام موارد بیان شده از حدسیات با توجه به شواهد پیرامونی به دست آمده است.

وی افزود: این احتمال وجود دارد که یک سیستم سفالینه لوله کشی زیرزمینی در حد فاصل آبریزگاه مسجد جامع و این حمام وجود داشته که با روش مکش طبیعی، گازهایی مانند متان و اکسیدهای گوگردی را به خزینه حمام هدایت می‌کرده و طبق محاسبات دقیقی که شیخ بهایی انجام داده بود و با طراحی خاص خزینه، این فاضلاب تبدیل به گاز متان شده و به عنوان منبع گرما در مشعل خزینه می‌سوخته است.

حمام شیخ بهایی

معاون میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان بیان داشت: با توجه به مجاورت عصارخانه جماله با این حمام که در آن از دانه‌های گیاهی، روغن تهیه می شده است ممکن است این سوخت منبع تهیه انرژی این شعله قرار گرفته باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از بناهای اصفهان دارای معماهایی بوده که پس از مدتی کشف شده است؛ به طور مثال راز حرکت مناره‌های منار جنبان از نظر سازه‌ای اکنون برای ما مکشوف است اما در ارتباط با حمام شیخ‌بهایی هنوز هیچ چیز به شکل قطعی مشخص نشده است.
 
کشف تنپوشه‌های سفالی و چاه‌های مرتبط در مجاورت حمام شیخ بهایی

در جریان مرمت خانه شیخ بهایی در مجاورت این بنا در کف زمین تنپوشه‌های سفالی و چاه‌های مرتبطی پیدا شده است که نظریه نخست را در ارتباط با تامین انرژی این شعله تایید ‌‌می‌کند ضمن اینکه با مطالعات باستان‌شناسی در این منطقه مشخص شد که فاضلاب شهر اصفهان توسط لوله‌های جمع آوری فاضلاب وارد خزینه حمام می‌شده است.

امروزه تولید گاز از فاضلاب با عنوان بیوگاز نامیده می‌شود که یکی از تخصص های مهندسین بهداشت و محیط زیست است و در کشورهای اروپایی و آمریکا از این سیستم بعنوان بازیافت فاضلاب و تهیه سوخت استفاده می‌شود ولی متاسفانه در ایران کاربرد زیادی ندارد .

اقدامات استحکامی و حفاظتی حمام شیخ‌بهایی به پایان رسیده است

طاهری در ارتباط با مرمت حمام شیخ بهایی بیان داشت: این بنا دارای ۳۰ تا ۴۰ وارث مدعی بوده است که به تدریج خریداری و هم اکنون به طور کامل در مالکیت میراث فرهنگی اصفهان قرار دارد.

وی ادامه داد: هرسال بنا بر میزان اعتباری که به این بنای تاریخی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان اختصاص داده شده اقدامات مرمتی در آن انجام شده اما همچنان این حمام نیازمند اقدامات مرمتی است.

معاون میراث فرهنگی اصفهان بیان داشت: تاکنون عملیات های مرمتی ضروری برای استحکام و حفاظت این حمام تاریخی و خارج کردن از وضعیت خطر انجام شده اما اکنون با وجود اینکه طرح مطالعاتی تعمیراتی این بنا تهیه شده است تعمیرات آن تا زمان مشخص شدن الحاقات و کاربری نهایی متوقف است.

راز گرم شدن مخزن حمام شیخ بهایی با یک شمع

اما معمای دیگر این حمام این است که چگونه یک شمع می‌تواند یک مخزن آب را گرم کند؟

در سال‌های اخیر یک مخترع مشهدی پس از ۳۰۰ سال با شبیه سازی حمام شیخ بهایی احتمال دیگری مطرح کرد.

علی‌اصغر برهمند، رئیس انجمن مخترعان خراسان رضوی و طراح شبیه سازی حمام شیخ بهایی مدعی شد که منبع آب این گرمابه از طلا بوده و با توجه به این که طلا رساناترین فلز انتقال گرما است با حرارت کم انرژی زیادی تولید و آب منبع گرم می‌شده است.

در طرح شبیه سازی شده به علت دسترسی نداشتن به طلا از مس استفاده شده که در حمام منازل هم قابل استفاده است و موجب صرفه جویی ۳۰ درصدی در مصرف سوخت می‌شود.

این اثر پژوهشی که به تایید انجمن مخترعان خراسان رضوی رسیده موفق به کسب دو نشان طلای سوئیس در سال ۲۰۰۶ و مدال طلای مسکو ۲۰۰۷ شده است.

در واقع بنا بر نظر برهمند شیخ بهایی با استفاده از طلا که رسانایی بالایی دارد و در انتقال گرما نقش موثری ایفا می‌کند منبع این حمام را ساخت و به دلیل استفاده از طلا و جلوگیری از سرقت آن، راز ساخت آن را پنهان نگه داشت.

سرنوشت نهایی حمام شیخ‌بهایی

ناصر طاهری معاون میراث‌فرهنگی و گردشگری اصفهان با اشاره به اینکه کاربری آینده این حمام می تواند به شکل حمام سنتی، نمایشگاه یا موزه و مجموعه‌های پذیرایی گردشگری باشد و بر این اساس ادامه مرمت‌های این بنا انجام می‌شود، گفت: کاربری فرهنگی برترین تصمیم در مورد این حمام است چرا که بنایی معمولی نیست و باید به تناسب شخصیت علمی و تاریخی شیخ بهایی درباره آن تصمیم گیری می شود.

وی افزود: بر این اساس می توان کاربری حمام را به گونه‌ای درنظر گرفت که زندگی شیخ بهایی و آثار این دانشمند بزرگ در بنای آن درنظر گرفته شود.

معاون میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان درارتباط با سخن برخی افراد به ظاهر کارشناس در ارتباط با اینکه این حمام ارتباطی با شیخ بهایی ندارد، بیان داشت: در مرتبط بودن این حمام با شیخ بهایی هیچ شکی از نظر تاریخی وجود ندارد ضمن اینکه حمام در محله‌ای قرار دارد که دیگر آثار مرتبط با شیخ بهایی همچون عصارخانه شیخ بهایی (جماله) و خانه شیخ بهایی و موارد دیگر مرتبط با زندگی این فرد نیز در همین محله است.

دلیل خاموش شدن شمع حمام چیست؟

گرماخانه شیخ بهایی دارای دو سربینه است که سربینه بزرگ متعلق به مردان و سربینه کوچک متعلق به زنان است و دارای استخر و تعدادی خزینه و آب انبار هست.

در ارتباط با این حمام نکته مهم این است که آب دیگ‌های آن تا اواسط دوره پهلوی با شعله‌ شمع به جوش می‌آمده است اما اکنون این سیستم کارآیی ندارد که دلایل مختلفی برای این امر ذکر شده است.

اما یکی از مشهورترین دلایل ذکر شده برای خاموشی شعله شمع این حمام این است که تعدادی از محققان خارجی در زمان صفویه و قاجار برای پی بردن به راز شمع، بخشی از سازه‌ اصلی را تخریب و پس از آن شمع خاموش شده است.

گفتنی است ساخت حمام شیخ بهایی ۲۹ تیر ۱۳۷۷ با شماره ۲۰۶۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و تا ۲۰ سال پیش همچنان این بنا به عنوان حمام استفاده می‌شده است.



:: موضوعات مرتبط: معماری , ,
:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 10 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : azhirak

هتلی به نام V8 در «اشتوتگارت» با ۱۵ اتاق و سوئیت بزرگ ساخته شده که در طراحی دکوراسیون آن بیش از هر مسئله‌ای، علائق عاشقان خودرو و دوستداران موتورسیکلت در نظر گرفته شده است.

جام جم سرا: ساختار جلوی تخت‌ها، صندلی‌ها، اتاق‌ها، دیوار‌ها و بخشهای گوناگون این هتل با موتورسیکلت و قسمت‌های مختلف خودرو تزئین شده است.
به نظر معماران این گونه طراحی موجب جلب نظر مشتریان و میهمانان هتل است و احساسی خوشایند در آن‌ها پدید می‌آورد.
به نقل از فارس، این هتل در مجموع ۳۸ اتاق دارد که ۱۰ اتاق آن دوباره طراحی و بازسازی شده است، همچنین میهمانان می‌توانند در مدت سکونت خود از موزه‌ای نیز بازدید کنند که در قسمت دیگر هتل واقع شده است.

 



:: موضوعات مرتبط: معماری , ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 4 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : azhirak

 

هتل و استراحتگاه صحرایی 

هتلی که در زیر مشاهده می کنید درون یک کوه در Wadi Rum ساخته شده است. این هتل توسط معماران Oppenheim طراحی شده است. این هتل لوکس و مجلل توریست ها و صخره نوردان بسیار زیادی را جذب کرده است. اتاق های این هتل که با الهام از غارها طراحی شده اند دارای پنجره های بزرگی هستند که تهویه مناسب و فضای عبور هوا را برای مهمانان فراهم می کنند.

 



:: موضوعات مرتبط: معماری , ,
:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 4 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : azhirak

بلندترین آبشار ایران

آبشار پیران در نزدیکی روستای شالان و 9 کیلومتری سرپلذهاب در استان کرمانشاه واقع است

این آبشار که ارتفاع آن حدود صد متر است، از فراز صخره ای بسیار عظیم به پایین سرازیر می‌شود. در نزدیکی آبشار پیران، ویرانه‌های قصر یزدگرد قرار دارد که قدمت آن به دوران ساسانی می‏‌رسد.از جمله جاذبه های این آبشار، فرود کوهنوردان از بالای سخره و ارتفاعات آبشار به پایین است. به طوری که هر سال تعداد زیادی کوهنورد به منطقه زیبا سفر می‌کنند.برای رفتن به آبشار پیران باید از سرپل‌ذهاب حدود 9 کیلومتر به سمت روستای شالان رفت و با حدود یک ربع پیاده‌روی به منطقه زیبایی که آبشار در آن واقع شده می‌رسیم.

 

 



:: موضوعات مرتبط: معماری , ,
:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 4 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : azhirak

 جزایر شخصی ثروتمندان 

جزایری دیدنی که شخصیت ها و بازیگران یا ورزشکاران ثروتمند قدرت خرید آنها را دارند. بدیهی است هرکس توان خرید این جزایر را ندارد اما خواندن و دانستن این مطلب جالب است. البته این جزایر نیاز به ساخت و ساز، آب آشامیدنی، برق و سیستم امنیتی دارند.

برخی افراد و شخصیت ها مانند: ویرجین ریچارد که میلیاردر است و برد پیت، آنجلینا جولی، جانی دپ و لئوناردو دی کاپریو قدرت خرید این اماکن را دارند.

alt

دنباله در ادامه مطلب

 



:: موضوعات مرتبط: معماری , ,
:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 4 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : azhirak

 

به عنوان ارتفاع آسمانخراش رشد بالاتر، و بالاتر، هزینه برای ساخت را افزایش می دهد و همچنین. نه تنها برخی از جدیدترین آسمان خراش در جهان گرفتن بلندتر، آنها نیز گرفتن خیال باف، با جدیدترین فن آوری ها، موضوعات مواد و مفاهیم پایدار است.

پایگاه داده که منجر اطلاعات در مورد ساختمان و ساخت و ساز پروژه های، مستقر در آلمان،" لیستی از 10 آسمان خراش گران قیمت ترین در جهان است.
Burj Khalifa



:: موضوعات مرتبط: معماری , ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 4 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : azhirak

Tallest Buildings



:: موضوعات مرتبط: معماری , ,
:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 4 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : azhirak
فواره دوستی مردم (People’s Friendship Fountain)، مسکو (روسیه)

 

 
 


:: موضوعات مرتبط: معماری , ,
:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 4 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : azhirak

عجیب‌ترین پارکینگ‌های خودرو

اهی اوقات پارک خودرو می تواند برای تان یکی از جذاب ترین لحظات روزتان باشد. البته اگر صاحبان پارکینگ کمی زحمت خلاقیت و نوآوری به خودشان بدهند

پارکینگ

 



:: موضوعات مرتبط: معماری , ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 4 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : azhirak

ساخت مرکز بازی های آبی المپیک 2012 لندن توسط زاها حدید به پایان رسید . شش تخته غواصی ساخته شده از منحنی های بتنی مانند زبانه هایی ، سراسر یک استخر در آخر سالن اصلی در زیر یک سقف مواج جلو آمده اند . استخر مسابقات نیز در این سالن قرار گرفته که دارای 17500 صندلی برای تماشاگران در طول بازی هاست . دهانه هایی به شکل گلبرگ به نور اجازه ورود به سقف بتنی سالن دوم را می دهد که در آن یک استخر تمرین قرار گرفته . دیوارهای شیشه ای گسترده ، دیدهایی از استخرها در هر دو سالن از راهروهای پیوسته فراهم می کند .



:: موضوعات مرتبط: معماری , ,
:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 4 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : azhirak

مؤسسه صلح ايالات متحده در مرکز ملی Washangton Dc قرار گرفته است . اين مؤسسه در تقاطع خيابان 23وخيابان قانون اساسی به عنوان اولين ارگانی که فعاليت های روزانه خود را که شامل مديريت مبارزه بين المللی است پستيبانی می کند ، قرار گرفته است .

 

فضاهای برنامه ريزی شده شامل دفاتر اداری ، بايگانی تحقيقات ، کتابخانه ، مرکز کنفرانس و يک مرکز آموزشی می شود .يک سقف موج دار کروی دو فضای داخلی را پوشش می دهد که ديد کارکنان را به سوی رودخانه پوتوماک و بنای ياد بود لينکلن ، هدايت می کند .

ورودی مانند چترهائی با ساختار شبيه بال پرنده است که از فريم های فولادی تشکيل شده که توسط شيشه های سفيد شفاف محصور شده است .

 



:: موضوعات مرتبط: معماری , ,
:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 4 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : azhirak

زمانی که تونی بلر در انگلستان بر سر کار آمد گفت: «این دولت نماینده بازگشت به مدرنیسم است.» او از جامعه ای سخن می­گفت که نگاهش رو به آینده است. بر اساس همین دیدگاه بحث ایجاد ساختمانی در لندن به عنوان شهرداری لندن مطرح گردید که نماد چنین تفکری باشد.

تالار شهر یا (city hall) مکانی است برای کلیه امور اجتماعی شهر. این تالار در درجه نخست فضای استقرار انجمن ها و شوراهای شهر و سپس مرکزی برای گردهم آیی های عمومی و ارتباط و تعامل میان مردم در عرصه مسائل شهری است. نقش این فضا در دنیا گرد­هم­آوری شهروندان و ترغیب آنها برای مشارکت در امور شهری است. تالار شهر متعلق به همه مردم شهر است و نماد معمارانه­ای از دموکراسی است. (متأسفانه در ایران تالار شهر وجود ندارد)

 



:: موضوعات مرتبط: معماری , ,
:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 4 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : azhirak

مکان مسکونی اجاره‌ای که معمولاً برای مدت کوتاه به افراد اجاره داده می‌شود را هتل می نامند. هتل‌ها از امکانات اقامتی و گردشگری شهرها به حساب می‌آیند که دارای امکانات جنبی گوناگونی هستند :رستوران، استخر شنا، کافی شاپ،سالن اجتماعات و نمونه‌هایی از این امکانات در یک هتل مناسب هست. مشتریان هتل در اتاقها و سوئیت هایی که دارای تخت خواب، توالت و حمام مجزا هستند ساکن می‌شوند.در کنار امکانات کافی و لازم بعضی هتل ها به دلیل زیبایی که دارند نسبت به مابقی هتل ها در شهر از توجه ویژه ایی برخوردارند.

هتل ملک التجار

هتل داریوش

هتل داد

هتل شهریار

هتل هما

هتل کندوان

هتل عباسی



:: موضوعات مرتبط: معماری , ,
:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 4 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : azhirak


 میتونی از لینک برداری

پروژه ویلا



:: موضوعات مرتبط: معماری , ,
:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 4 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : azhirak

با سلام.فایل آموزشی کلاس مرمت ابنیه از لینک زیر قابل دانلود هست

فایل آموزشی مرمت ابنیه



:: موضوعات مرتبط: معماری , ,
:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 4 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : azhirak

قلعه ها در فاصله ۳۰ تا ۴۰ متری از یكدیگر قرار دارند. پست های دیده بانی به امنیت قلعه می افزایند و محل استراحت نگهبانان اند. كنگره ها و برجها نقشی اساسی در امنیت قلعه دارند.

                            

قلعه ها در فاصله ۳۰ تا ۴۰ متری از یكدیگر قرار دارند. پست های دیده بانی به امنیت قلعه می افزایند و محل استراحت نگهبانان اند. كنگره ها و برجها نقشی اساسی در امنیت قلعه دارند. خندقی قلعه را احاطه كرده است و ارگ از سمت جنوب دارای راهی است كه به كاخ حاكم ختم می شود و چند ردیف مغازه در دو سوی شرق و غرب قلعه واقع شده است.

۶۰ متر از مسیر منتهی به بازار مسقّف و سنگ فرش است. مسجد جامع ،‌ آب انبار ، ‌میدان ، مكتب ،‌ حمام ،‌ زورخانه و چندین خانه قسمت های تشكیل دهنده ارگ محسوب می شوند. برخی از خانه های عام نشین از اهمیت خاصی برخوردارند , زیرا این خانه ها شامل بیرونی و اندرونی , بادگیر , ایوان , اتاقهای زمستانی و تابستانی و محلی جهت نگهداری اسب و احشام بوده و داخل حیاط هر خانه چاه آبی در نظر گرفته شده است. تقریبا" بیشتر خانه های عمومی متصل به هم ساخته شده غالب آنها به یکدیگر راه دارند.



:: موضوعات مرتبط: معماری , ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 4 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : azhirak

هتل مجلل شراتون در شهر شنزن کشور چین واقع شده است.

هتل مجلل شراتون در شهر شنزن کشور چین واقع شده است.
این هتل توسط "Terry Farrel" طراحی شده است. این هتل به صورت مدرن طراخی شده است و شامل 368 اتاق، سالن کنفرانس، سالن برگزاری نمایشگاه، رستوران، کلینیک درمانی، استخر، سالن ورزشی و مرکز تناسب اندام و همچنین دو ویلای لوکس خصوصی می باشد.

 هتل دمیشا موفق به کسب جایزه بهترین طرح معماری ساحلی در کشور چین شده است و توسط گروه بین المللی هتل های زنجیره ای شرایتون، مدیریت میشود. این هتل به صورت شمالی-جنوبی طراحی شده است. اگر به شکل این هتل توجه کنید، متوجه انحنای قابل ملاحظه ای در آن می شوید، این انحناء از اژدهای سنتی چین الگوبرداری شده است و با هدف ایجاد دید مناسب از تمامی اتاق ها به سمت اقیانوس،طراحی شده است.



:: موضوعات مرتبط: معماری , ,
:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 4 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : azhirak

الکساندر رمیزوف، معمار برجسته روسی، طرحی را برای هتل های آینده ارائه داده است. نام این طرح، هتل آرک است.

این هتل ظرفیت پذیرش 10000 نفر را داراست. این سازه از پلاستیک های فشرده ساخته شده است و قابلیت اجرا در خشکی و همچنین بر روی سطح آب را دارد.

نکته قابل توجه در این سازه، استفاده از انرژی های نو می باشد. در بخش مرکزی هتل، یک ژنراتور بادی تعبیه شده است که انرژی های مورد نیاز ساختمان را تامین می کند.

در پوسته خارجی هتل از سلول های فتوولتائیک استفاده شده است. این سلول ها قادر به تبدیل انرژی خورشید به انرژی الکتریکی هستند و همچنین زمانیکه سازه بر روی دریا اجرا می شود، این سلول ها انرژی گرمایی آب را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند.

ساختار این سازه گنبدی شکل است و این ویژگی در جذب انرژی های مختلف و همچنین واکنش ساختمان در مقابل زلزله بسیار حائز اهمیت است. متریال به کار رفته در این هتل شکیل، بسیار سبک و مقاوم می باشد.



:: موضوعات مرتبط: معماری , ,
:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 4 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : azhirak

هتل یاس ابوظبی کاری از گروه Asymptote و نور پردازی آن کاری ازArup میباشد.

این ساختمان قادر به پخش تصاویر سه بعدی می باشد. این هتل شکیل دارای 12 طبقه است که از 500 اتاق تشکیل شده است.

نکته بسیار جالب در طراحی این هتل، سیستم نورپردازی آن است. برای نورپردازی این هتل از 5300 صفحه LED که هر صفحه دارای 5000LED است استفاده شده است.

در مجموع حدود 2.5 میلیون LED در این هتل تعبیه شده است.

 

 



:: موضوعات مرتبط: معماری , ,
:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 4 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : azhirak

استادیوم ورزشی "گرین پوینت" یکی از استادیوم های جام جهانی 2010 میباشد که توسط گروه معماری Gerkan,Marg & Partners(gmp) در یکی از نواحی پرطرفدار شهر "کیپ تاون" واقع شده است.

 این ورزشگاه در زیر بنایی به مساحت 110000 متر مربع احداث شده است و گنجایش 68000 تماشاگر را دارد. در حال حاضر این استادیوم جزوء مناطق گردشگری شهر به شمار می رود. این سازه مابین دریا و در کنار منطقه مسکونی و نزدیک به بخش اداری شهر واقع شده است. سقف استادیوم از شیشه لمینیت شده و غشای پی وی سی دیافانوس تشکیل شده است که این متریال باعث کاهش سر و صدا میشود. این سقف مساحتی برابر 36000 متر مربع دارد و از اتلاف حرارت جلوگیری میکند و تا 80% مانع از عبور نور مستقیم میشود.



:: موضوعات مرتبط: معماری , ,
:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 4 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : azhirak

معمارن:گروه Spbr
مکان:سانترا - ریودوژانیرو - برزیل
مساحت: 4488 مترمربع
زیربنا:481
سال پروژه :2004  اجرای پروژه :2005 - 2008

سانتاترسا (Santa Teresa ) یک منطقه تاریخی در مجاورت ریودوژانیرو است که نمای زیبایی به این شهر می دهد.

این خانه در یکی از مرتفع ترین نقاط سانتاترسا و روی یک تپه واقع است.



:: موضوعات مرتبط: معماری , ,
:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 4 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : azhirak

فرشید موسوی، متولد ۱۳۴۱ در ساری، معمار و استاد ایرانی علوم معماری مدرسه طراحی دانشگاه هاروارد آمریکا است.

وی در دانشگاه‌های کلمبیا و پرینستون به عنوان مشاور فعالیت می‌کند.

پروفسور فرشید موسوی از جمله کارشناسان سرشناس معماری در جهان به حساب می‌آید.



:: موضوعات مرتبط: معماری , ,
:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 4 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : azhirak

مک دونالد، بزرگترین رستوران زنجیره ای در جهان می باشد. این رستوران روزانه به 64 میلیون مشتری سرویس می دهد. این شرکت در سال 1955 میلادی توسط یک بازرگان امریکایی به نام "ری کراک" بنیانگذاری شد و دفتر مرکزی آن در آمریکا واقع شد.

 رستوران مک دونالد در بیش از 122 کشور جهان شعبه دارد. در حال حاضر، 6 شعبه از این رستوران در فرانسه واقع شده است. یکی از این رستوران ها در حومه شهر تولوز قرار دارد. این شعبه توسط گروه معماری پاتریک طراحی و اجرا شده است.



:: موضوعات مرتبط: معماری , ,
:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 4 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : azhirak

موزه ملی‌ چین در شهر بیجینگ جای گرفته که این پروژه در فضای ۱۹۵ هزار مترمربعی خود در بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ میلادی اجرایی و به مرحلهٔ بهره برداری رسیده است.

این موزهٔ ملی‌ نمادی از تاریخ،فرهنگ و انقلاب چینی‌‌ها در زمان‌های مختلف بوده که بخش ابتدایی و اصلی‌ آن در سال ۱۹۵۹ میلادی تکمیل شده و در نهایت به عنوان یکی‌ از ۱۰ ساختمان عمومی‌ مهم و برتر در کشور نامگذاری شده است.

حدود ۱۱ موسسه معماری بین‌المللی برای شرکت در رقابت اجرای این پروژهٔ بزرگ و طراحی ساختار داخلی‌ و خارجی‌ آن دعوت شده اند که در نهایت در اکتبر سال ۲۰۰۴ میلادی گروه معماری ( Beijing) موفق به پیروزی در این رقابت تنگاتنگ شدند.

 

پس از مذاکرت متعدد،مسولان موزهٔ ملی‌ تاکید کردند که نوع طراحی و ساختار این ساختمان جدید باید به گونه‌ای باشد که ساختمان قدیمی‌ این موزهٔ ملی‌ را زیر سوال نبرده و کاملا همگام با آن پیش رود،به طوریکه این دو ساختمان بتوانند مکمل هم بود و یکدیگر را نقض نکنند.نکتهٔ قابل توجه اینجاست که ساختار پنجره،ستون و سایر بخش‌های مشابه به گونه‌ای طراحی شدند که به نوعی با گویش و لهجه چینی‌ها مطابقت داشته و با آنها سخن میگویند.



:: موضوعات مرتبط: معماری , ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 4 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : azhirak


:: موضوعات مرتبط: معماری , ,
:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 4 خرداد 1398 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد